Wat is hyperventilatie eigenlijk?

Wat is hyperventilatie eigenlijk?

Het gevoel hebben dat je stikt.Vaak kennen we hyperventilatie van het snel ademen in een zakje en het gevoel dat je stikt. Tenminste dat is wat we op televisie zien. Dat is niet in alle gevallen zo. Veel gapen, droge mond, krampen in je keel, droge hoest en een opgeblazen gevoel zijn ook teken dat je aan het hyperventileren bent, terwijl je dat eigenlijk niet door hebt. In het ziekenhuis kunnen ze door bloedwaarden te meten zien of je hyperventileert. Als je hyperventileert krijg je meer zuurstof in je bloed, waardoor je bloed zuurder wordt.

Zoals ik al eerder schreef is hyperventilatie geen aandoening. Het is een symptoom. Er moet dus een aanleiding zijn waarom je sneller gaat ademen. In de vrijwel alle gevallen is de oorzaak een te veel van stress in je lijf. Iedereen heeft stress nodig om te kunnen leven. Zou het er niet zijn, zou zelfs ons hart het niet doen en zouden we niet kunnen bewegen. Stress heeft dus een positieve functie. Zodra het lijf/hersenen denkt dat je in gevaar bent, wordt de aanmaak van stress gestimuleerd. Er wordt adrenaline aangemaakt, ons hart gaat sneller kloppen en gaan we sneller ademen. Zo kunnen we vechten of vluchten, als dat nodig is.

Het huidige probleem van stress…

Het nadeel is dat deze reactie, overproductie van het stresshormoon, nu vaak gebeurt als we het druk hebben op werk en we ons goed moeten concentreren. Omdat het overschot aan energie niet wordt gebruikt, gaat ons lijf rare dingen doen. De omgeving vervaagd, spieren gaan krampen en soms vallen we flauw. Het lichaam doet dit omdat de energie die vrij komt niet kan worden opgeslagen en moet worden verbruikt. Misschien kun je je voorstellen dat je brein een computer is. Gebeurt er teveel, loopt-‘ie vast en moet de computer opnieuw worden opgestart. Je lichaam doet dit door flauw te vallen. Wakker worden kost energie en dan ben je je overschot kwijt. Hyperventilatie is in zo’n geval acuut, maar het kan chronisch worden als je niet de juiste hulp krijgt aangeboden.

Je weer vrij voelenBen jij aan het hyperventileren? Ga dan BEWEGEN! Ren de trap op en af, ga een rondje lopen buiten of zet de muziek aan en ga dansen! Beweeg. Verbruik je energie in iets positiefs en ga dan weer verder waar je mee bezig was. Of pak de telefoon op en neem contact met me op. Dan kunnen we samen op zoek naar een manier om het in de toekomst te voorkomen.

Waar kan een oefentherapeut Cesar je bij helpen?

  1. Er achter komen waardoor je gaat hyperventileren.
  2. Welke vormen van stress er zich in jouw leven afspelen. Of er  uberhaupt een vorm van stress in je leven is.
  3. Wat je kunt doen om de stress te verminderen. Of stress op een goede manier leren gebruiken.
  4. Oefeningen om je lijf en hoofd te leren ontspannen, bijvoorbeeld aan het einde van een dag of na een bepaalde gebeurtenis.
  5. Je lijf opnieuw leren wat het verschil is tussen inspanning en ontspanning.
  6. Een andere houding, waardoor je in rust ontspannen kan ademen.
  7. Je angst overwinnen omtrent de ademhaling.
  8. Conditie en kracht in je romp spieren opbouwen, zodat je de ademhalingsspieren alleen maar gaat gebruiken voor ademhalen.

Nu zullen er vast punten zijn waar je al heel goed mee aan de slag bent gegaan. Dus het kan ook zijn dat ik je kan helpen met overzicht creëren en zoeken naar de volgende stap om je hyperventilatie de baas te worden.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan nu contact op.

Reageren is niet mogelijk.