Hoofdpijn

Hoofdpijn

Hoofdpijn heb je in verschillende soorten en maten. Daarom is het belangrijk dat je weet welke hoofdpijn je hebt om er van af te kunnen komen. In dit bericht lees je over de soorten waar een oefentherapeut of iemand uit de eerste lijn gezondheidszorg (dus ook je huisarts) iets voor je kan betekenen. Zit jouw vorm van hoofdpijn er niet tussen? Neem dan contact op met je huisarts en vraag om vervolg onderzoek.

Verschillende soorten hoofdpijn.

De ene hoofdpijn is de andere niet. Iedere variant heeft ook verschillende gradaties van sterkte. De volgende 4 hoofdpijnen zijn de meest voorkomend.

  • Bijholten: Pijn voel je achter je voorhoofd of de wangen. Ga hiervoor langs de huisarts
    voor advies. Het heeft vaak even de tijd nodig om te herstellen.
  • Spanningshoofdpijn: Is vaak hoofdpijn die een beknellend gevoel geeft om het hoofd. Meestal voelt het als een band om je hoofd.
  • Migraine: Pijn aan een kant van het hoofd, misselijkheid en veranderend zicht zijn kenmerken die bij een migraine horen. De aanval kan een halve dag tot 3 dagen duren.
  • Clusterhoofpijn: De pijn zit meestal rond een oog. Het kan zich clusteren in een aantal weken, maanden of jaren hoofdpijn (episodisch) of nooit meer stoppen (chronisch).

De oorzaak is voor allen verschillend, maar bij de onderste drie kan het vaak erger worden door de manier waarop je leeft. Veranderingen in je leefstijl kan dus een positief effect opleveren voor het verminderen van je hoofdpijn. Ook de houding (stand van je hoofd op je romp) kan invloed hebben op de heftigheid van de hoofdpijn. De oefentherapeut geeft adviezen en helpt je met praktisch toepasbare tips en oefeningen om zo snel mogelijk van de hoofdpijn af te komen!

“Wist je dat je hoofd bijvoorbeeld 6-8 kilo weegt als het recht op je romp staat? Als je naar je smartphone aan het kijken bent voelt het voor je nekspieren 3 keer zo zwaar.”

Wat doet een Oefentherapeut?

  1. Welke invloed heeft jouw natuurlijke houding op je klachten.
  2. Welke aanpassingen op je leefstijl invloed kunnen hebben op de pijn.
  3. Informatie over stress en je klachten.
  4. Oefeningen om je hoofdpijn te verminderen.

Heb deze klachten en wil je advies over wat jij kan veranderen? Maak dan een afspraak om uit te vinden wat ik voor je kan betekenen. Klik hier voor de contactgegevens.

Reageren is niet mogelijk.