Altijd weer die pijn.

Altijd weer die pijn.

Heb je langer dan 3 maanden aanhoudende pijn? Dan kun je spreken van chronische pijn. Belangrijk is dan om te weten waarom het zo lang duurt en wat hiervan de oorzaak is. Chronisch pijn is er namelijk in allerlei verschillende gradaties en sommige kunnen simpel worden verholpen. Hier lees je er meer over pijn.

Wat is het?

We weten dat pijn een signaal is van het lichaam dat er iets mis is en dus belangrijk bij het beschermen van het lichaam. Ook weten we dat het wordt verwerkt in de hersenen. Het pijnsignaal geeft door dat er schade aan het weefsel is. Het kan voelen als zeurend, krampend, stekend en/of kloppend. Soms kan het ook dof, diep of vaag aanvoelen. Als de pijn chronisch is, gaat het niet weg als het weefsel weer hersteld is. Vaak gaat er dan iets mis bij de verwerking of de aanvoer van het pijnsignaal. Wat dat precies is, kan niet altijd worden achterhaald.

In het ziekenhuis kan alleen iets worden vastgesteld als er een weefselbeschadiging is (spierscheuren kunnen niet goed gezien worden op een foto). Dit kunnen ze dan repareren of ze geven medicatie/middelen mee zodat het weefsel uit zichzelf rustig kan herstellen. Is er niets “kapot” kan de arts niets anders dan het signaal te verminderen, dus pijnmedicatie mee te geven.

Oefentherapie Cesar.

Omdat de oorzaak van chronisch pijn niet altijd duidelijk is, kan de zorg het niet altijd helemaal wegnemen. Wat wel kan, is jou leren een betekenis te geven aan de pijn en hiermee te leren omgaan. In sommige gevallen kan de pijn dan na verloop van tijd verdwijnen. Gezien we in zulke gevallen meer van jouw situatie en leefstijl willen afweten, kan het intake gesprek en het onderzoek langer duren dan je bent gewend. Het plan van aanpak is heel persoonlijk, omdat pijn dus bij iedereen anders wordt ervaren of er een andere betekenis aan wordt gegeven.

Je kan dus het volgende verwachten:

  • Educatie over de pijn die je voelt.
  • Inzicht in hoe je nu omgaat me pijn en wat dat voor invloed heeft op je pijnklachten
  • Plan om de pijn te verminderen of er mee te leren omgaan.
  • Houding en bewegingsadviezen om het lijf te versterken.
  • Verschillende manieren om je lijf te ontspannen.
  • Leefstijl coachingsadviezen.

Wil jij persoonlijk advies? Neem dan contact op.

Reageren is niet mogelijk.